AWD Amsterdamse
Waterleidingduinen
  • Beleef
  • Bezoek
  • Beheer
  • Nieuws
  • Over de AWD

Nieuws

 

Natuurvriendelijke sloot

11 november 2022

De afgelopen periode is er hard gewerkt om langs de toevoersloot stukken van de oever terug te geven aan de natuur. Dat natuurherstelwerk is nu afgerond. Er is op dezelfde manier een natuurvriendelijke oever gemaakt als langs het Westerkanaal. 

De oevers van de toevoersloot zijn op een aantal plekken afgegraven voor een natuurvriendelijke ontwikkeling en herinrichting. Door stukken af te graven en daarmee rechte randen slingerend te maken, onstaan er vochtige oevers. Hier zullen straks weer verschillende plantensoorten hun natuurlijke plek vinden.

Afgegraven zand zorgt op andere plekken langs de sloot voor mooie wanden, waar al ijsvogels zijn gespot. Ook zijn een aantal poelen in de omgeving van de toevoersloot weer wat meer open gemaakt. Dit is onder andere gunstig voor de rugstreeppad. 

Neem maar eens een kijkje bij de toevoersloot die langs het Eiland van Rolvers loopt of noordelijker, het deel langs het Groot Sprenkelveld. 

Lees hier meer over de natuurvriendelijke oevers. 

 

 

delen
Natuurvriendelijke sloot

Baggeren voor natuurherstel

20 oktober 2022

Deze week is gestart met het baggeren van de Verlengde Oosterduinrel. Dit water ligt ten westen van de parkeerplaats bij ingang Panneland. De Verlengde Oosterduinrel is het brongebied van de Oosterduinrel. 

Bij het baggerwerk wordt een zogeheten cutterzuigboot gebruikt. Deze speciale boot verpompt de baggerspecie met een persleiding naar een baggerdepot. Dat depot ligt 400 meter ten noordwesten van de Verlengde Oosterduinrel en wordt tijdens het werk afgeschermd met hekken.

De baggerspecie blijft dus in het duingebied. De rijke baggerspecie zal de natuurwaarde van deze plek herstellen. Na het indrogen verwachten we dat hier weer veel kruiden gaan groeien.

Het baggerwerk met boot, verpompen en leidingen, kan wat hinder veroorzaken, ook bij het ruiterpad.

Kijk op de projectpagina voor meer informatie.

delen
Baggeren voor natuurherstel

Welkom heerlijke herfst!

09 oktober 2022

Oktober is een prachtige maand om volop te genieten van de herfst in het duin!

Ga speuren naar kleurrijke paddenstoelen, stap door de ochtendmist en over vallende bladeren of griezel een beetje van dikke spinnen. 

En niet te missen: beleef de bronst van de damherten door te kijken en te luisteren. Damherten maken luide boerende en knorrende geluiden. Zo geschreven lijkt het misschien niet zo indrukwekkend, maar buiten in het duin klinkt het echt overweldigend. 

Spannend wordt het als de herten met elkaar in gevecht gaan om de hindes. Een mooi schouwspel, maar blijf wel op een voor mens en dier veilige afstand.  

De bronst van de damherten is de hele maand oktober te beleven. Met een piek vanaf het midden tot het eind van de maand. 

Geïnteresseerd in het geluid en het verhaal van de bronst? Luister dan naar de podcast Tierelier.

delen
Welkom heerlijke herfst!

Nieuwe Struinen is uit!

21 september 2022

De herfsteditie van ons gratis kwartaalblad Struinen is uit! Met dit keer onder andere aandacht voor de bijzondere roofvogels in het duin. Ook worden handige tips gegeven om het duin op een fijne manier struinend te beleven. 

De wandelpagina in het blad is bijzonder, want daar staat een route uitgetekend die geschikt is voor bezoekers met een fysieke beperking die gebruikmaken van een rolstoel. Dit is een eerste beschreven route voor rolstoelgebruikers en deze start bij ingang Oranjekom/Oase. De komende tijd zullen meer routes voor rolstoelgebruikers volgen, ook vanaf de andere drie hoofdingangen. 

Lees hier de herfsteditie van Struinen. Of lees de beschrijving van de Belevingsroute voor rolstoelgebruikers.

 

delen
Nieuwe Struinen is uit!

Zwaar transport in het duin

15 september 2022

Gedurende ongeveer drie weken tot begin oktober, rijdt zwaar transport door het duin om ingedroogde bagger en grond af te voeren. De vrachtwagens rijden heen en weer tussen het gronddepot bij het infiltratiegebied en ingang Oranjekom/Oase.

Het gronddepot is de verzamelplek van bagger en grond, afkomstig van werkzaamheden in het duin. De bagger komt uit een aantal geulen in het infiltratiegebied die afgelopen winter zijn gebaggerd. De grond is van het werk aan de natuurvriendelijke oevers. Het verzamelde materiaal bevat veel voedingstoffen en dat kunnen we in ons duin niet gebruiken, daarom wordt het afgevoerd.

Op de route van de grote vrachtwagens zijn op een aantal locaties stalen platen neergelegd, zodat de vrachtwagens elkaar kunnen passeren. Ook staan er bordjes 'zwaar verkeer' bij kruispunten op de route. Het transport zal mogelijk korte tijd wat overlast veroorzaken.

delen
Zwaar transport in het duin

Bodemonderzoek met helikopter

05 september 2022

Tussen donderdag 8 en woensdag 14 september voert Waternet een bodemonderzoek uit in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Dit gebeurt niet in de grond maar vanuit de lucht. Met een meetinstrument onder een helikopter brengen we de bodem in kaart in de AWD. Dit gebeurt dan ook in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland met waterbedrijf PWN.

Drinkwater van later

Als drinkwaterbedrijven werken we altijd aan betrouwbaar drinkwater, ook voor in de toekomst. Die toekomst heeft wel heel wat uitdagingen voor ons in petto: de bevolking groeit en het klimaat verandert. Daarom werken Waternet en PWN vandaag al hard aan het drinkwater van later. Tijdens dit bodemonderzoek brengen we de bodem en het grondwater in het duingebied in kaart.

Dit levert ons kennis op over de opbouw van de bodem. Zo krijgen we een beeld van de ondergrond en de verspreiding van zoet, brak en zout grondwater. Dit helpt bij kennis over de ontwikkeling van de natuur. We gebruiken de informatie ook om in te schatten hoe het gebied ingezet kan worden voor het vasthouden (bufferen) en zuiveren van water.

Innovatieve methode

Het bodemonderzoek gaat volgens de SkyTEM-methode. Dit is een bewezen en zeer kostenefficiënte methode, die al op meerdere locaties in Nederland is toegepast. Met diepe grondboringen brengen we normaal de bodem in de kustgebieden gedetailleerd in kaart. Grondboringen zijn echter heel bewerkelijk en nemen veel tijd in beslag. Het vliegen met SkyTEM is gelijk aan zo’n 900 diepe grondboringen. In korte tijd levert het waardevolle resultaten op, waarbij er relatief minder hinder is.

De helikopter vliegt tijdens het onderzoek relatief laag en veroorzaakt tijdelijk geluidsoverlast. Dit kan vervelend zijn voor mensen en dieren. Uiteraard proberen we de overlast tot een minimum te beperken.

Lees meer over dit onderzoek op de pagina Bodemonderzoek met helikopter.

delen
Bodemonderzoek met helikopter

Beperkte bereikbaarheid AWD

25 augustus 2022

Beperkte bereikbaarheid AWD en de parkeerterreinen op en rond 2, 3 en 4 september 2022.

De verkeerssituatie rondom Zandvoort/Haarlem is vanwege de Dutch Grand Prix (DGP) aangepast. Hierdoor zijn de Amsterdamse Waterleidingduinen in de dagen rond en tijdens het weekend van de DGP minder goed bereikbaar.

Het parkeerterrein Zandvoortselaan is van donderdag 1 september tot en met 5 september voor auto's niet bereikbaar en daardoor niet beschikbaar. Komt u lopend of met de fiets, dan kunt u wel gebruikmaken van de ingang Zandvoortselaan, maar houd daarbij rekening met de drukte richting Zandvoort.

De ingang Oranjekom/Oase is in deze periode ook minder goed bereikbaar en er zijn hier minder parkeerplaatsen beschikbaar. Voor de ingangen Oranjekom/Oase, Panneland en De Zilk moet het verkeer vanaf Haarlem rekening houden met verkeersafsluitingen. Voor de beschikbare parkeerplaatsen op deze terreinen geldt dat er alleen geparkeerd kan worden voor een bezoek aan de AWD.

Wilt u op die dagen graag wandelen in de AWD? Kom dan met de fiets, het openbaar vervoer of lopend.

Op de website van de Dutch Grand Prix staat alle informatie over het programma en de verkeersmaatregelen. 

delen
Beperkte bereikbaarheid AWD

Bankjes met locatie

19 augustus 2022

Alle bankjes in de AWD hebben aan de zijkant een plaatje met een nummer en naam van de locatie. De bankjes staan op veel plekken langs de paden. Omdat struinen bijna overal in de AWD mag, kunt u ook ongemerkt ineens de weg kwijt zijn. Als u verdwaald bent, iets wilt melden of (niet acute) hulp nodig heeft, kan het handig zijn om te kijken of er een bankje in de buurt is. En met de wandelkaart bij de hand, weet u met de locatienaam ook waar u bent. Als het nummer of de naam bij een melding wordt doorgegeven, weten de boswachters de locatie snel te vinden.

Is er geen spoed maar wel een hulpdienst nodig, bel dan 0900-8844. Is er een echte calamiteit, waarbij hulpdiensten nodig zijn, bel dan 112.

delen
Bankjes met locatie

Water als beste dorstlesser

17 juli 2022

Ook bij ons in het duin is te merken wat warmte en droogte met de natuur doen. Bomen en planten hebben het zwaar, zandpaden worden mul en stoffiger. Sommige dieren warmen zich op in de zon, maar veel verstoppen zich overdag op hun schaduwplekken uit de zon. Of komen even tevoorschijn om hun dorst te lessen met het aanwezige water. 

Voldoende drinken bij warmte is belangrijk voor iedereen. Maar het blijft verstandig om zuinig met drinkwater om te gaan en verspilling te voorkomen. De drinkwatervoorziening in de AWD wordt continu en nauwlettend in de gaten gehouden. En alles in balans met de natuur.
Bij langdurige droogte, zoals nu, nemen de waterschappen in Nederland maatregelen om het waterpeil en de zoetwatertoevoer in ons land op orde te houden. In de AWD is er gelukkig voldoende water.

delen
Water als beste dorstlesser

Over grenzen kijken

01 juli 2022

In opdracht van de (duin)waterleidingbedrijven in Nederland wordt in West-Europese duingebieden vergelijkend onderzoek uitgevoerd naar de effecten van stikstof en klimaatverandering op duingraslanden. Onlangs heeft ecoloog Mark van Til van Waternet hiervoor veldwerk verricht in de duinen van zuidwest-Frankrijk.

Door overbemesting door stikstof worden de duingraslanden in Nederland op veel plaatsen overwoekerd door ruige grassen en struiken. Dit gaat ten koste van de biodiversiteit. Daarnaast komen minder planten in bloei door langdurige droogteperiodes in het voorjaar en extreem warm zomerweer.

De kalkrijke duingraslanden zijn in Frankrijk fraai en bloemrijk. Opvallend is dat in vergelijking met de Nederlandse situatie er nauwelijks grassen aanwezig zijn. Dat komt omdat er daar geen overbemesting is en geen stikstofprobleem.

Veldonderzoek over de grens geeft dus een goed vergelijkend beeld van wat er in Nederland zou moeten gebeuren om de biodiversiteit ook in onze duingraslanden te herstellen.

delen
Pagina 11 van 39