Ruim rondje Rozenwaterveld

Deze wandeling is een ruim rondje om het Rozenwaterveld. De wandelroute laat zien hoe paaltjesroutes, vaste paden en struinpaden gecombineerd kunnen worden.

Het duingebied Rozenwaterveld en de duintoppen eromheen liggen in de binnenduinen. Het behoorde eind 18e eeuw tot de hofstede Groot Bentveld. In die tijd werd het ingericht als landbouw- en weidegrond. De grond werd toen bemest en er werden graansoorten geoogst en goede kwaliteit duinaardappelen geteeld. Veel later, tijdens de Tweede Wereldoorlog, waren de duinen oorlogsgebied en zijn er bunkers gebouwd. Tegenwoordig is het Rozenwaterveld een prachtige open duinvallei.

De wandelroutes zijn in het bezoekerscentrum voor € 1,- te koop.

Stap 1

Loop vanaf ingang Zandvoortselaan rechtdoor, steek de betonnen brug over. Na de brug linksaf. Wandel over dit hoge pad langs het Noordoosterkanaal en kies vlak voor de bocht een zanderig en pittig struinpad naar rechts en loop omhoog naar uitkijkpunt de Tonneblink.

Stap 2

Loop over het plateau schuin links naar beneden in de richting van de naaldbomen. Beneden aangekomen op het wandelpad, linksaf.
De afslagen van de witte en groene paaltjesroutes negeren en doorlopen terug naar het hoge pad bij het Noordoosterkanaal. Daar bij het bankje rechtsaf, langs het kanaal alsmaar doorlopen tot u een boogbrug beneden in het kanaal ziet.

Stap 3

Ter hoogte van deze boogbrug rechtsaf en doorlopen naar de kruising met het donkergrijze richtingpaaltje met nummer 21. Hier oversteken en rechtdoor blijven wandelen. U wandelt een stukje op de groene paaltjesroute. Het pad gaat over in betonplaten.

Stap 4

Bij de kruising van betonpaden, linksaf. Het is verderop een klinkerpad. Het Van der Vlietkanaal oversteken en rechtdoor lopen (afslag groene route negeren) tot aan het Vliegermonument met het nieuw cortenstalen informatiepaneel. Hier rechtsaf.

Stap 5

U wandelt een stuk door het bos, passeert stenen van een voormalig wildrooster en vlak daarna, daar waar het open Middenveld ligt, gaat u rechtsaf. U passeert verderop een poel en komt bij een splitsing van paden. Hier rechtsaf.

Stap 6

Bij de Y-splitsing op dit pad links aanhouden en doorlopen tot het Van der Vlietkanaal. Hier linksaf en langs het kanaal lopen tot de kruising met het klinkerpad.

Stap 7

Aangekomen bij het klinkerpad, rechtsaf het kanaal oversteken. En rechtdoor lopen, ongeveer 10 meter op dit klinkerpad, linksaf, het zandpad oplopen en over de om-gevallen boomstammen stappen of eromheen struinen. U bent nu op het Rozenwaterveld. Wandel links langs het hekwerk van de exclosure en loop rechtdoor in noordelijke richting tot waar u de hoge flanken van de Rozenberg ziet.

Stap 8

U ziet aan uw linkerhand omgevallen bomen en hoekige stenen punten tussen de begroeiing. Hier ligt verspreid een groot aantal restanten van bunkers uit de Tweede Wereldoorlog.

Sommige bunkers zijn begroeid, een aantal beter zichtbaar, met zelfs wat openingen. U kunt eroverheen klimmen of daar waar het kan voorzichtig naar binnen gluren.
Bunkers in de AWD zijn al jaren een goede plek voor vleermuizen en amfibieën om in te schuilen.

Stap 9

Wandelend tussen de bunkers door, komt u uit op het erachter liggende wandelpad. Hier linksaf. Dit is het pad van de witte paaltjesroute. Het komt uit op een klinkerpad, met uitzicht op het infiltratiegebied. Hier gaat u rechtsaf en via de brug weer terug naar het startpunt.

Benieuwd hoe de route verder gaat?

Route

Wandelen met een GPS route

U kunt de route ook offline lopen met GPS. Download het GPX bestand en open dit in een GPX viewer op uw telefoon. Voor Android toestellen bijvoorbeeld GPX Viewer en voor iPhone toestellen Topo GPS. Zet uw locatie voorziening aan op uw telefoon en volg zo de route door het mooie gebied.

Download GPX

Populaire routes

Het gebied bezoeken?

Koop alvast een toegangskaart in onze shop! Dan kunt u in het duin meteen op pad.