Waterwandeling

In de Amsterdamse Waterleidingduinen wordt twee derde van het drinkwater voor Amsterdam en omstreken op natuurlijke manier gezuiverd.

Deze waterwandeling gaat langs plekken waar het rivierwater het duin binnenkomt en weer verlaat om er drinkwater van te maken. Vanuit de duinen wordt het water getransporteerd naar het zuiveringsterrein van Waternet, tegenover ingang Oranjekom/Oase

De waterwandeling start bij het voormalige pompgebouw uit 1931, dat nu in gebruik is als bezoekerscentrum De Oranjekom. U wandelt vanuit hier langs het huidige pompgebouw en een volgend historisch bemalingsgebouw: de Oude Beek. Er staan dus drie pompstations aan verzamelvijver de Oranjekom, waarvan het huidige, moderne pompgebouw het water uit de Oranjekom transporteert naar het zuiveringsterrein van Waternet.

Bij de verdeelvijver ziet u waar het voorgezuiverde rivierwater uit de Lek, een zijtak van de Rijn, het duingebied op deze hoogte binnenkomt. Hier wordt het water verdeeld en bereikt via toevoersloten het infiltratiegebied.

Onderweg komt u langs een waterval of beluchtingstrap, dat zorgt voor extra zuurstof in het water. Halverwege wandelt u langs het oudste winkanaal van de AWD, het Sprenkelkanaal. Verderop steekt u het Noordoosterkanaal over bij de kroosreiniger. Het water stroomt naar het laagste deel in de AWD: verzamelvijver de Oranjekom. Met nog een rondje langs een waterdruktoren bent u weer terug bij het bezoekerscentrum.

Podcast 'De weg van het water'

Tierelier, de natuurpodcast van Zuid-Kennemerland, heeft een driedelige reeks gemaakt over 'de weg van het water'. Op uw telefoon onderweg te beluisteren of bij een kop koffie in het bezoekerscentrum.

Deel 1: waterwinning en natuur in de AWD.
Deel 2: historie van de waterwinning
Deel 3: waterfabriek Leiduin.

De wandelroutes zijn in het bezoekerscentrum voor € 1,- te koop.

Stap 1

Wandel vanaf ingang Oranjekom/Oase via het vlonderpad naar het bezoekerscentrum. Daar start de route.

Stap 2

Vanaf het bezoekerscentrum wandelt u via de klinkerweg langs de hoge waterdruktoren naar het huidige pompgebouw.

Stap 3

Loop door langs het huidige pompgebouw naar het historische bemalingsgebouw de Oude Beek. U kunt er omheen lopen en weer terug gaan naar de klinkerweg.

Stap 4

Terug op de klinkerweg, rechtsaf naar de T-kruising en daar rechtsaf naar de verdeelvijver (dit is een deel van de oranje paaltjesroute).

Stap 5

Na de verdeelvijver eerste pad rechts, toevoersloot oversteken, linksaf langs het water wandelen en bij de inlaat linksaf. Hogergelegen ligt een waterval of beluchtingstrap waar u langs het hekwerk omheen kunt wandelen en weer terug naar de inlaat en een stukje terug weer langs de toevoersloot. Na de bocht bij het open stuk linksaf door het bos.

Stap 6

Het bospad komt uit op een klinkweg. Deze rechtdoor oversteken en het Sprenkelkanaal oversteken. Na het bankje met uitzicht op het kanaal, rechtsaf het hoge mulle zandpad uitlopen naar de Oranjekom en met de bocht mee naar links.

Stap 7

De ijzeren brug negeren en vlak daarna naar beneden lopen, langs het Noordoosterkanaal. Bij het hekwerk van de kroosreiniger naar de overzijde lopen en omhoog via het klinkerpad. Bovenaan, voorbij het bankje, rechtsaf via het bospad naar de ronde waterslagtoren. Hier rechts en op de klinkerweg links, terug naar het bezoekerscentrum.

Benieuwd hoe de route verder gaat?

Route

Wandelen met een GPS route

U kunt de route ook offline lopen met GPS. Download het GPX bestand en open dit in een GPX viewer op uw telefoon. Voor Android toestellen bijvoorbeeld GPX Viewer en voor iPhone toestellen Topo GPS. Zet uw locatie voorziening aan op uw telefoon en volg zo de route door het mooie gebied.

Download GPX

Populaire routes

Het gebied bezoeken?

Koop alvast een toegangskaart in onze shop! Dan kunt u in het duin meteen op pad.