Het tientje van Waternet

Let op: het Zwarteveldkanaal is een voorraadkanaal en heeft soms een hoge waterstand. Het bruggetje over het kanaal kan dan overstroomd raken. U kunt op de route aan deze zijde van het kanaal blijven, dus niet oversteken en het kanaal volgen tot aan de dam en richtingpaal 19.

Zoals de naam al doet vermoeden is deze wandeling 10 km lang. Met deze pittige route, die voor een groot deel over avontuurlijke struinpaadjes en wildsporen gaat, ontdekt u het afwisselende landschap van de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Soms moet u zelfs uitdagend uw eigen weg vinden zonder duidelijk zichtbaar pad. De wandeling zit vol variatie: dichte bossen, open vlaktes, waterpartijen en uitzichtpunten wisselen elkaar af.

Hoogtepunten zijn: het bezoekerscentrum, het Museumduin, een indrukwekkend uitzicht vanaf een hoge duinrug, de struinroute over het Eiland van Rolvers en het pad langs de fraaie Oosterduinrel.

De wandelroutes zijn in het bezoekerscentrum voor € 1,- te koop.

Stap 1

Ga via het vlonderpad rechtsaf de klinkerweg op en steek de brug over. Linksaf en bij de bocht rechtdoor. Bij het bankje naar rechts het smalle pad volgen tot de klinkerweg.

Stap 2

Steek over naar het zandpad. U komt uit op een breder pad. Ga schuin naar links. Neem na de bank het paadje schuin links langs het stalen PTT bordje. Volg dit pad tot u uitkomt op weer een klinkerweg. Rechtsaf en schuin links door een klaphek.

Stap 3

Voorbij de bunkers van het Museumduin. Steek het pleintje over. Ga rechtdoor het slingerpad de bosrand in. Verderop met een haakse bocht naar links. Volg het stijgende smalle pad. Houd zoveel mogelijk rechtdoor aan over de hoogste rechter duintoppen.

Stap 4

De afdaling komtuit op een klinkerweg. Steek het kanaal over en loop door tot het Vliegermonument. Rechtsaf. Blijf op het hoofdpad. Struin na bochtjes scherp naar rechts en loopt daarna schuin links naar de open zandplek. Daal af naar het kanaal en steek de smalle brug over.

Stap 5

Aan de overkant na 25 m op het heuveltje naar rechts. Volg het slingerpad circa 200 m. Daal  rechts af naar het water. U volgt de oever met langs het kanaal tot aan de kruising.

Stap 6

Kies de klinkerweg voor u en loop met het water aan uw rechterhand tot vlak na het dwarskanaal. Stap over de afrastering. (Eiland van Rolvers) Kies het smalle eenmanspaadje en houd het water aan uw linkerhand. Verderop weer over de afrastering.

Stap 7

Ga langs de oever van de sloot over de dam naar de klinkerweg. Steek over, rechtdoor, kruis het ruiterpad en loop via de speelweide naar ingang Panneland  en daar linksaf langs de beek naar ingang Oranjekom/Oase.

Benieuwd hoe de route verder gaat?

Route

Wandelen met een GPS route

U kunt de route ook offline lopen met GPS. Download het GPX bestand en open dit in een GPX viewer op uw telefoon. Voor Android toestellen bijvoorbeeld GPX Viewer en voor iPhone toestellen Topo GPS. Zet uw locatie voorziening aan op uw telefoon en volg zo de route door het mooie gebied.

Download GPX

Populaire routes

Het gebied bezoeken?

Koop alvast een toegangskaart in onze shop! Dan kunt u in het duin meteen op pad.